با توجه به استفاده بسیار زیاد کرم و محلول های ضد جوش، خیلی مهم است که قبل از خرید و استفاده از این کرم ها، مواد موثره به کار رفته در این کرم ها و نحوه تاثیر گذاری هر کدام از این مواد را بشناسید تا بتوانید محصول مناسب برای جوش خود را خریده و بهترین نتیجه را در درمان جوش بگیرید.

 
 

دسته بندی کلی مواد موثر در درمان جوش

 
- مواد لایه بردار: اسید گلیکولیک، اسید سالی سیلیک
 
- مواد از بین برنده چربی زیر پوست: رتینوئید، روی (زینک)
 
- مواد ضد باکتری جوش: بنزوئیل پروکساید، روغن درخت چای، گوگرد (سولفور)، آزالائیک اسید
 
- مواد ضد باکتری بسیار قوی: کلیندامایسن، اریترومایسن، داکسی سایکلین
 
- هورمون های ضد جوش: اسپرینولاکتون، آکوتان، راکوتان 
 
 
مواد لایه بردار
 

 اسید گیلیکولیک (AHA)

 
اسید گلیکولیک یکی از معروف ترین و پرکاربردترین مواد لایه بردار است که در بسیاری از کرم های ضد جوش و ماسک های اسکراب شیمیائی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان یکی از بهترین ترکیبات ضد جوش است
 
اسید گلیکولیک بیشترین تاثیر را روی پوست های خشک و معمولی دارد. به این دلیل که AHA محلول در آب است و روی پوست های چرب و مختلط تاثیر چندانی ندارد. علاوه بر این، به دلیل اینکه اسید گلیکولیک محلول در آب است نمی تواند به لایه های زیرین پوست که چربی بیشتری دارند، نفوذ کند و به همین دلیل اسید گلیکولیک برای لایه برداری های عمیق مناسب نیست.
 
اسید گلیکولیک لایه برداری سطحی از پوست انجام می دهد به این صورت که یون های کلسیم سطح پوست را کاهش می دهد. یون های کلسیم عامل چسبندگی سلولی، روی سطح پوست هستند. با کم شدن یون های کلسیم چسبندگی بین سلول های سطح پوست کم شده و در نتیجه سلول ها از روی پوست جدا می شوند و لایه برداری انجام می شود.
 
اسید گلیکولیک معمولا در درصدهای بین %6 تا  در کرم ها و محلول های ضد جوش مورد استفاده می گیرد. هر چقدر درصد گلیکولیک اسید بیشتر باشد، میزان لایه برداری آن بیشتر است. اگر جوش های بزرگ یا زیادی دارید یا می خواهید سریع تر نتیجه بگیرید، بهترین غلظت اسید گلیکولیک  است. اما اگر پوست تان خیلی حساس است، بهتر است از کرم های و یا محلول های لایه بردار اسید گلیکولیک با غلظت %6 یا %8 استفاده کنید.
 
توجه داشته باشید که اسید گلیکولیک تا غلظت به راحتی با آب از روی پوست شسته می شود اما شستن غلظت های بیشتر از  اسید گلیکولیک از روی پوست نیاز به مواد خاصی دارد که فقط متخصصان پوست می توانند از آن ها استفاده کنند و به همین علت استفاده از کرم ها یا محلول های لایه بردار با اسید گلیکولیک با غلظت بیشتر از 10% اصلاً توصیه نمی شود.
 
 
 
اسید گلیکولیک خاصیت مرطوب کنندگی دارد و به همین دلیل هم برای پوست های خشک انتخاب بسیار مناسب تری از سالی سیلیک اسید است. به طور کلی AHA ها که اسید گلیکولیک هم یکی از آن ها است، جاذب آب هستند و رطوبت را از هوای اطراف جذب کرده و روی سطح پوست نگه می دارند و به این شکل پوست را همزمان رطوبت دهی می کنند. با این حال بهتر است در درمان جوش از کرم رمطوب کننده هم استفاده کنید چون مواد ضد جوش دیگر مثل بنزوئیل پروکساید که همراه با گلیکولیک اسید برای درمان جوش به کار می روند، باعث خشک شدن شدید پوست می شوند.
 
بعضی افراد فکر می کنند مفهوم لایه برداری مداوم یعنی پوست نازک می شود. این باور کاملا اشتباه است، گلیکولیک اسید با افزایش سرعت بازسازی سلول جدید و کمک به کلاژن سازی نه تنها پوست را نازک نمی کند بلکه موجب افزایش ضخامت پوست نیز می شود. اما اینکه گفته شده که پوست را نازک می کند چون به طور مداوم لایه برداری می کند این به درصد AHA در کرم ها یا لوازم آرایشی بستگی دارد که در بیشتر مواقع به دلیل استفاده استاندارد از این مواد در کرم ها خاصیت مراقبتی به پوست می دهد و استفاده روزانه آن بلامانع است.
 

توصیه های مهم استفاده از کرم ضد جوش

 
برخی کرم های ضد جوش عوارض شدیدی از جمله سفتی گلو و تورم صورت ، لب و زبان ایجاد کنند. این واکنش بسیار نادر است، بنابراین آن را با قرمزی ، سوزش یا خارش که ممکن است در هنگام استفاده از چنین محصولاتی رخ دهد اشتباه نکنید.
صبور باشید. درمان آکنه با محصولات آکنه به زمان و صبر نیاز دارد. برای دیدن نتایج ممکن است دو یا سه ماه استفاده روزانه از یک محصول ضد آکنه طول بکشد.
در ابتدای استفاده از این محصولات ممکن است جوش های صورت شما بیشتر شود. نگران نباشید و بدانید که این موضوع در روند درمان جوش صورت طبیعی است.  بهترین کرم های ضد لک در لینک زیر